رویکردهای مختلف برای پیاده سازی وب سایت های تلفن همراه دارای مزایا و معایب خود هستند. همان اصول تجربه کاربر تلفن همراه مستقل از اجرا اعمال می شود.

 

 

در وب ، همه وب سایت ها برابر نیستند. در یک دستگاه تلفن همراه ، کاربران می توانند با یکی از انواع سایت های زیر روبرو شوند:
  • موبایل - اختصاص داده شده از سایت های برای گوشی های موبایل طراحی شده است.
  • برنامه های وب نوع خاصی از سایت اختصاصی برای موبایل هستند که مانند یک برنامه به نظر می رسند و احساس می شوند.
  • سایت های طراحی پاسخگو سایتهایی هستند که برای تعداد زیادی دستگاه با اندازه صفحه نمایش متفاوت طراحی شده اند. آنها به طور خودکار طرح مطالب خود را با اندازه صفحه نمایش موجود تنظیم می کنند.
  • کامل (یا دسکتاپ) سایت های برای دسکتاپ طراحی و بهینه سازی تلفن همراه است.

سایت های اختصاصی برای موبایل

طراحی سایت اختصاصی برای موبایل مخصوص تلفنهای همراه طراحی شده اند. آنها اغلب تحت یک URL جداگانه زندگی می کنند (به عنوان مثال ، m.site.com) و کاملاً از سایت کامل متمایز هستند. آنها حاوی ویژگی ها یا محتوایی هستند که برای موبایل مناسب تشخیص داده شده اند. غالباً ، اینها فقط زیرمجموعه ای است که در دسک تاپ موجود است. آنها معمولاً با سایتهای پاسخگو که معمولاً دارای همان محتوا و عملکرد یکسانی برای موبایل و دسک تاپ هستند ، در تضاد هستند ، اما این ویژگی ها را در تلفن همراه مرتب سازی مجدد می کنند.

برنامه های وب

برنامه های وب برنامه های واقعی نیستند. آنها واقعاً وب سایت هایی هستند که ممکن است مانند برنامه های بومی به نظر برسند و احساس کنند ، اما به همین ترتیب اجرا نمی شوند . (مقاله ما در مورد انواع مختلف برنامه ها ، تفاوت های بین برنامه های وب و برنامه های بومی یا ترکیبی را شرح می دهد .)

طراحی تعاملی

طراحی ریسپانسیو یک تکنیک توسعه است که نوع مشتری را شناسایی می کند و طرح سایت را با توجه به اندازه صفحه ای که در آن نمایش داده می شود ، به صورت پویا تنظیم می کند. بنابراین ، ممکن است همان محتوا در قالب سه ستون در دسک تاپ ، قالب دو ستون در رایانه لوحی و قالب یک ستون در تلفن هوشمند نمایش داده شود.

حمل و نقل برای لندن (tfl.gov.uk) یک سایت پاسخگو است. در دسک تاپ ، محتوا در 3 ستون قالب بندی شد.
نسخه های رایانه لوحی (چپ) و تلفن همراه (راست) tfl.gov.uk به ترتیب محتوای دسک تاپ را در دو ستون و یک ستون نشان دادند.

یکی از شکایات از سایت های اختصاص داده شده توسط تلفن همراه این است که آنها اغلب محتوا و عملکردهایی را که ممکن است حداقل گاهی اوقات برای برخی از کاربران مرتبط باشد ، حذف می کنند. طراحی پاسخگو با تلاش برای محتوا و برابری ویژگی در نسخه های مختلف یک سایت ، با این موضوع مخالفت می کند.

در عمل ، طراحی واکنش گرا اغلب یک پیوستار است: بسیاری از سایت های پاسخگو "کاملا" پاسخگو نیستند و 100٪ ویژگی یا برابری محتوایی ندارند. در عوض ، آنها عملکردی را که به ندرت در تلفن همراه مورد نیاز است حذف می کنند.

سایت پاسخگو Authenticjobs.com: نسخه دسک تاپ شامل قابلیت ارسال فرصت شغلی جدید بود که در نسخه تلفن همراه وجود نداشت.
نسخه موبایل Authenticjobs.com: اگرچه سایت پاسخگو بود ، نسخه موبایل شامل تمام ویژگی های موجود در دسک تاپ نبود.

اختصاصی برای موبایل در مقابل سایتهای پاسخگو

در اینجا برخی از مزایا و معایب نسبی این دو روش آورده شده است.

  • سایت های پاسخگو می توانند انواع مختلف دستگاه ها و اندازه صفحه را با یک اجرا پشتیبانی کنند. سایت های اختصاصی مخصوص دستگاه است: شرکت ها باید سایت های جداگانه ای را برای تلفن همراه و دسک تاپ ایجاد کنند. در مقابل ، همان سایت پاسخگو می تواند در طیف وسیعی از دستگاه ها و اندازه صفحه نمایش ، از تلفن های هوشمند گرفته تا تبلت ها تا میز کار به خوبی کار کند.
  • سایت های پاسخگو محتوای و برابری ویژگی (حداقل تا حدی) را ارائه می دهند. برخلاف سایت های اختصاصی برای موبایل ، حداقل از نظر تئوری ، محتوا و عملکرد یکسانی در همه نسخه های یک سایت پاسخگو در دسترس است. (دیدیم که در عمل ، برخی از سایت های پاسخگو محتوا و عملکرد را در تلفن همراه کنار می گذارند ، اما به میزان کمتری نسبت به سایت های اختصاص داده شده توسط تلفن همراه.) دیگر نیازی به تصمیم گیری در مورد ویژگی های مهم در تلفن همراه نیست و کدام یک باید کنار گذاشته شوند. اگرچه هنوز هم باید ویژگی ها را اولویت بندی کنید و در مورد قرارگیری آنها در صفحه های کوچکتر تصمیم بگیرید.
  • قبلاً یافتن سایت های پاسخگو با یک موتور جستجو آسان تر بود. URL سایت های موبایل متفاوت از سایت های دسک تاپ است و در اصل آنها همیشه رتبه بالایی از جستجو را از سایت دسک تاپ خواهر خود دریافت نمی کنند. در نتیجه ، سایت های موبایل ممکن است در نتایج صفحه موتور جستجو کمتر به نظر برسند. و حتی اگر سایت های دسک تاپ مشتری های تلفن همراه را شناسایی کرده و کاربران را به سایت تلفن همراه مربوطه هدایت کنند ، تغییر مسیر می تواند زمان بیشتری را صرف کند و تجربه کاربر تلفن همراه را مختل کند (به علاوه ، این می تواند بر SEO نیز تأثیر بگذارد).
    از آنجا که یک نشانی وب با تمام نسخه های یک سایت پاسخگو مطابقت دارد ، دیگر سایت های پاسخگو نگران SEO یا تغییر مسیر نخواهند بود.
    با این حال ، امروزه موتورهای جستجوی مدرن کار با سایت های اختصاصی برای موبایل را فرا گرفته اند و در صورت وجود کاربران را به نسخه موبایل سایت می فرستند.
  • سایت های پاسخگو محتوا و تعمیر و نگهداری ویژگی ها را ذخیره می کنند. نگهداری یک سایت منفرد و یک مخزن محتوای منفرد نسبت به چندین سایت جداگانه آسان تر است. با این حال ، هر تغییر رابط باید در همه دستگاه ها آزمایش شود.
  • توسعه سایت های پاسخگو گران ترند. مشتریان ما گزارش می دهند که فرایند ساخت یک سایت کاملاً پاسخگو از ابتدا می تواند هزینه بیشتری داشته باشد تا اینکه فقط یک سایت موبایل جداگانه ایجاد کنید. همچنین ، مهارت های توسعه مورد نیاز برای سایت های پاسخگو پیشرفته تر هستند.
  • سایت های پاسخگو سرعت کمتری دارند. اگرچه تکنیک هایی برای بهبود عملکرد سایت های پاسخگو وجود دارد ، اما از آنجا که محتوای یکسانی به انواع دستگاه ها تحویل داده می شود ، بارگیری یک صفحه پاسخگو بیشتر از بارگیری یک صفحه اختصاصی برای موبایل طول می کشد.
  • سایت های پاسخگو برای کارهای پیچیده و محتوای کمتری کار می کنند. انجام وظایف پیچیده به سختی در همه دستگاه ها به یک اندازه قابل انجام است. صفحات گسترده پیچیده ، جداول مقایسه و تجسم اغلب به راحتی در صفحه های کوچک تلفن همراه قابل تهیه نیست. سایت های اختصاص داده شده توسط موبایل ممکن است غالباً تصمیم بگیرند که چنین محتوایی را کنار بگذارند ، به خصوص که کاربران تمایل دارند از انجام کارهای پیچیده در تلفن های هوشمند خودداری کنند.
  • سایت های پاسخگو به خوبی با سرویس های موجود شخص ثالث ادغام نمی شوند. اگر سایتی ایجاد می کنید که به یک سرویس مستقل باطن مستقل (مثلاً موتور رزرو در سایت هتل) متکی باشد ، ادغام رابط آن سرویس در یک سایت پاسخگو اغلب دشوار است.

یک نقطه ضعف نهایی در سایت های پاسخگو این است که برخی از شرکت ها ممکن است فکر کنند که این روش پیاده سازی آنها را از در نظر گرفتن قابلیت استفاده از هر دو طراحی تلفن همراه و طراحی دسکتاپ خود آزاد می کند. فقط به این دلیل که یک پیاده سازی به همان کد اجازه می دهد تا در بسیاری از اندازه های مختلف صفحه نمایش بازنویسی و نمایش داده شود ، به معنای مناسب بودن رابط های کاربری نیست ، چه رسد به اینکه برای استفاده با هر دسته دستگاه مشخص شده بهینه شده باشد.

طراحی تطبیقی

طراحی تطبیقی نسخه ای از طراحی ریسپانسیو است که در آن سرور قابلیت های دستگاه سرویس گیرنده را تشخیص می دهد و فقط محتوا و ویژگی هایی را می فرستد که می توانند به طور مناسب در آن دستگاه نمایش داده شوند. دستگاه های قدرتمندتر محتوای پیچیده تری را دریافت می کنند که با ویژگی های CSS و JavaScript متناسب با آن دستگاه ها غنی شده است. دستگاه های کم قدرت در اتصالات شبکه ضعیف ، نسخه های سبک و سبک صفحه را ارسال می کنند - تا قابلیت های اصلی. این روش را بعضی اوقات تقویت تدریجی می نامند .

مزیت اصلی طراحی تطبیقی این است که مشکل زمان های پاسخ کند را که اغلب طراحی پاسخگو را آزار می دهد ، حل می کند .

سایتهای کامل در موبایل؟

کاربران گاهی اوقات می گویند ترجیح می دهند به یک سایت دسک تاپ بروند تا یک سایت موبایل. این بیشتر به دلیل تجربه قبلی آنها با محتوای بهینه شده از طریق تلفن همراه است: در تلاش برای هضم شدن بیشتر محتوا ، برخی از سایت های اختصاصی برای تلفن همراه فقط زیر مجموعه کوچکی از پیشنهادات کامل سایت را در سایت تلفن همراه خود دارند. و بعضی اوقات ممکن است افراد آنقدر به سایت کامل عادت کرده باشند که بتوانند با استفاده از این دانش قبلی در یک صفحه نمایش کوچک راه خود را مشخص کنند.

سرانجام ، کاربران گهگاه اعلام می کنند که سایت موبایل گنگ است: بسیار ساده و فقیر است. یکی از شرکت کنندگان ما در تلاش بود تا در سایت سیار هتل رزرو کند. اولین چیزی که وی هنگام دیدن سایت گفت این بسیار سخت است و انتظار داشت که یک وب سایت پر زرق و برق از آن شرکت (که اتفاقاً یک هتل بزرگ کازینو در لاس وگاس بود) باشد. با این حال ، او توانست رزرو را به سرعت به پایان برساند. در پایان ، او از سادگی سایت قدردانی کرد و به راحتی از انجام این کار برای او شگفت زده شد.

نکته اصلی: شما نباید به صحبت های کاربران گوش دهید ، بلکه باید به کارهای آنها توجه کنید. وقتی افراد از سایت های بهینه شده برای موبایل در دستگاه های همراه خود استفاده می کنند ، معمولاً کارآیی و موفقیت بیشتری دارند. اما وقتی از آنها می پرسید که آیا سایت های موبایل را ترجیح می دهند ، ممکن است خلاف این موضوع را به شما بگویند.

یادداشتی در مورد فبلت ها

در مطالعات ما با استفاده از فبلت ها ، یعنی تلفن هایی با صفحه نمایش بزرگتر از 5.3 اینچ ، صفحه بزرگتر شرکت کنندگان را قادر می سازد تا بهتر بخوانند ، و همچنین به برخی از آنها اجازه می دهد که از سایت دسک تاپ بیشتر و با موفقیت کمی در تلفن همراه استفاده کنند. در حالی که برخی از شرکت کنندگان فبلت ما به طور مداوم سایت های دسک تاپ را ترجیح می دهند ، کاربرد این سایت ها در صفحه (هنوز کوچک) بسیار خوب نیست و مردم با اهداف کوچک و همچنین با فونت کوچک دست و پنجه نرم می کنند.

به طور کلی ، در حالی که در تبلت های سایز بزرگ (iPad مانند) ، سایت های کامل به درستی کار می کنند و تعداد کمی تنظیم جزئی می تواند آنها را کاملاً قابل استفاده کند ، اما روی فبلت ها فشار زیادی دارند. به همین دلیل ، توصیه نمی کنیم کاربران فبلت خود را به سایت دسک تاپ خود بفرستید.

نتیجه

اختصاصی از طریق تلفن همراه ، پاسخگو یا سازگار همه راه های ممکن برای اجرای تجربیات کاربر تلفن همراه است. (ارائه سایت دسک تاپ از طریق موبایل نیز امکانی است ، اما توصیه ما این نیست.) هر یک از آنها دارای مزایا و معایبی هستند و حتی روی یکدیگر تأثیر می گذارند . برای کاربران هیچ تمایزی بین آنها وجود ندارد. افراد عادی سایت های پاسخگو یا انطباقی را متفاوت از سایت های موبایل تشخیص نمی دهند و رفتار متفاوتی با آنها ندارند. (تنها راهی که می توانید به عنوان یک کاربر نهایی بگویید که یک سایت در طراحی واکنش گرا پیاده سازی شده است تغییر اندازه پنجره ای است که در آن روی دسک تاپ نمایش داده می شود تا بررسی کند که آیا مجدداً محتوا باز می گردد. و این کاری نیست که کاربران انجام دهند مگر اینکه " شرکت مجدد در سمینار ما در مورد مقیاس گذاری رابط کاربر .)

اگرچه ممکن است پیاده سازی آنها از چند قطب جدا باشد ، اما سایتهای پاسخگو ، سازگار یا اختصاصی از طریق موبایل برای استفاده از آنها باید از اصول و دستورالعمل های قابل استفاده برای موبایل پیروی کنند .